A Bastard Child
Als kind kwam Knutte Wester vaak over de vloer bij zijn oma Hervor. Zij vertelde hem verhalen; niet over prinsen of prinsessen, maar over haar eigen turbulente en niet altijd even makkelijke leven. Haar beschrijvingen waren zo levendig dat hij het voor zich zag – beelden die hij jaren later omzette in aquarellen. In een mengeling van kunst en documentaire (her)vertelt hij het verhaal van zijn grootmoeder in animaties die hij maakte van zijn waterverfschilderijen. Hervor vertelt hoe ze als buitenechtelijk kind werd geboren en door haar moeder uit armoede werd ondergebracht bij diverse gezinnen en weeshuizen. Aangevuld met archiefbeelden, geven haar belevenissen een beeld van hoe de Zweedse maatschappij begin twintigste eeuw omging met alleenstaande moeders en ‘bastaardkinderen’. Hervor werd een belangrijke voorvechter van vrouwenrechten, en haar levensverhaal herinnert niet alleen aan de mechanismen van sociale controle, onderdrukking en afwijzing, maar ook aan de mogelijkheid de samenleving te veranderen.