Time Capsule
“Bibliotheken zijn nog steeds de beste manier om de schriftelijke nalatenschap van de mens voor de toekomst te bewaren. Niet dvd's, harde schijven, chips of internet,” stelt de Belgische kunstenaar Louis de Cordier. Hij kocht een stuk grond op tweeduizend meter hoogte in de Spaanse Sierra Nevada en bouwde daar een ondergrondse bibliotheek en een zaadbank voor niet-genetisch gemodificeerde planten. De afgelegen locatie, de kleine temperatuurschommelingen en het droge klimaat vertragen de erosie van de tijd. De boeken over kunst, wetenschap en spiritualiteit die hij voor de komende tweeduizend jaar wil bewaren, zoekt hij zelf uit, maar iedereen kan hem boeken opsturen. Op deze geïsoleerde locatie waar de tijd lijkt stil te staan, pikt een radiotelescoop signalen op van kosmische activiteit uit de begintijd van het heelal. Vanaf deze hoogte zijn ook de enorme kassencomplexen langs de kust te zien, waar illegale migranten een schamel inkomen vinden. Hun dagelijkse geploeter staat in schril contrast met de weidse blik van de telescoop en de op de verre toekomst gerichte bibliotheek.