Sugar & Spice
In dit tedere portret legt regisseur Mi Mi Lwin met liefde en humor het eenvoudige bestaan van haar ouders vast, die op het platteland van Myanmar wat geld proberen te verdienen met de productie van palmsuikersnoepjes. Na een schietgebedje beklimt vader de metershoge palmen om het sap te verzamelen dat moeder op een houtvuurtje inkookt tot een kleverige pasta. De dagelijks terugkerende routine levert hen bij de handelaar uiteindelijk een schamele vijftien dollar op voor vele kilo’s zoete balletjes. Tijdens het werk discussiëren ze over rijkdom, de zin van het leven en het nut van kunnen lezen. In die onbedoeld grappige gesprekken tekenen zich de verschillen tussen beide echtgenoten af. Vader leest de krant en luistert naar de radio. Moeder kan niet lezen – of, zoals ze zelf beweert, ze houdt er niet van – en hoeft van al dat slechte nieuws niets te weten. Overleven is haar drijfveer, zich ontwikkelen de zijne.