The Only Son
De toekomstplannen van de Tibetaanse Pema staan onder grote druk. Pema is de enige zoon en wordt geacht terug te keren naar zijn geboortedorp om met een lokaal meisje te trouwen en voor zijn ouders te zorgen. Hij en zijn zusjes groeiden op in een kindertehuis in de hoofdstad, terwijl zijn ouders in een bergdorp in de Himalaya bleven wonen. Met zijn zusjes, van wie één is opgegroeid bij adoptieouders in Nederland, brengt Pema een bezoek aan het afgelegen gehucht. Hun ouderlijk huis is slechts na een tiendaagse voettocht door de bergen te bereiken. Na een hartelijk weerzien lopen de spanningen al gauw op: de ouders rekenen erop dat hun enige zoon zijn verantwoordelijkheid neemt, trouwt en het land zal beheren. Maar Pema ziet geen leven voor zichzelf in het afgelegen gebied, zonder computer of boeken, en wil ook zijn zusjes behoeden voor een dergelijk lot. Onder spectaculaire beelden van het berglandschap schrijnt een gevoelig generatieconflict dat de contrasten blootlegt tussen het primitieve leven in de berggemeenschap, de toekomst die ouders voor hun kinderen willen en het uitsterven van tradities. Pema en zijn verwesterde zusjes willen hun ouders niet in de steek laten, maar tegelijkertijd ook een eigen, modern bestaan opbouwen.