My Father and My Mother
Gedurende dertig jaar maakte de bekende Chinese fotograaf Jiao Bo meer dan tienduizend foto’s van zijn ouders. Deze film is samengesteld uit een selectie van die foto’s en vele uren video die vanaf de jaren tachtig zijn gemaakt als Jiao Bo vanuit zijn woonplaats Beijing zijn ouderlijk huis bezocht. De beelden schetsen een ongepolijst en liefdevol portret van het dagelijks leven van een eenvoudige Chinese familie in een afgelegen bergdorpje. Het steeds ouder wordende echtpaar werkt op het land, zorgt voor de gehandicapte oudere broer van de fotograaf, kibbelt voortdurend maar is ook duidelijk erg aan elkaar verknocht. Met zijn fotografie probeert Jiao Bo zijn familie zo dicht mogelijk bij zich te houden; door de jaren heen zien we zijn ouders veranderen, maar verandert ook de intimiteit binnen het gezin en komt de dood als onvermijdelijke laatste stap steeds dichterbij. Jiao Bo heeft uit meer dan zeshonderd uur ruw materiaal een ontroerend en intiem liefdesverhaal weten te filteren dat een zeldzame inkijk geeft in de levensloop van twee oude mensen op het Chinese platteland. Of om de woorden van fotograaf Bo te parafraseren: saai, maar legendarisch.