Best of Enemies
In aanloop naar de presidentsverkiezingen van 1968 nodigt de Amerikaanse televisiezender ABC twee toonaangevende denkers uit om te debatteren over de staat van het land. De aartsconservatieve journalist William F. Buckley en de progressieve schrijver Gore Vidal slaan elkaar in een serie spectaculaire live-uitzendingen met steeds grover verbaal geweld om de oren – zowel op politiek als persoonlijk vlak. Wat aanvankelijk lijkt op een ode aan de uitstervende kunst van het klassieke, intellectuele debat, mondt uit in een droefstemmend verslag van het eerste Amerikaanse voorbeeld van meedogenloos moddergooien naar politieke tegenstanders. Hoewel Buckley en Vidal een oprechte hekel aan elkaar hebben, delen ze hun bezorgdheid over de staat van het land – waarvan Nixon later dat jaar tot president zou worden gekozen. Hun wederzijdse afkeer voor elkaars opvattingen weten de twee aanvankelijk met eloquente plaagsteken en gevatte repliek te verwoorden, maar de highbrow knokpartij tussen de getalenteerde debaters mondt ten slotte uit in ordinair schelden. Bij de archiefbeelden – in kleur – lezen acteurs in de voice-over passages voor uit memoires van beide intellectuele mastodonten, terwijl betrokkenen uit die tijd reflecteren op dit opzienbarende politieke debat, dat achteraf gezien een nieuw televisietijdperk inluidt.