La memoria del agua
LA MEMORIA DEL AGUA vertelt over het leven van Joseph Gruferman, wiens graf werd geschonden. Twee verledens vloeien samen in herinneringen aan zijn jeugd, waarin zijn moeder de centrale figuur was, en herinneringen aan zijn latere leven met zijn vrouw en dochter, een jonge theaterstudente die in Frankrijk op zoek is naar haar identiteit. Aanleiding voor Hector Faver om het verhaal van Joseph Gruferman te vertellen waren de gebeurtenissen op de joodse begraafplaats van Carpentras in Zuid-Frankrijk in mei 1990, persoonlijke herinneringen aan zijn eigen familie, de Lombardische legende waarover Marguerite Yourcenar vertelt in Souvenirs pieux, waarin liefde de scheiding door de fysieke dood overwint, en de studie van water als drager van herinneringen.In LA MEMORIA DEL AGUA zijn documentaire beelden opgenomen van de concentratiekampen, ter beschikking gesteld door het Holocaust Museum in Jeruzalem, materiaal uit de Spaanse cinematheek en foto's uit de archieven van France Presse.