Het oerwoud van Suriname
Deze documentaire is er één in de serie van acht korte documentaires over “de West“, gemaakt door de Polygoon/Profilti filmfabriek. Naast het biocoopnieuws was deze firma ook betrokken in het produceren van films over uiteenlopende onderwerpen die met Nederland te maken hadden. In dit geval wordt verhalend verteld over de inwoners van het oerwoud, zowel indianen als bosnegers, en hun verbintenis met de natuur en hun manier van leven. De begeleidende commentaarstem verhaalt over de bezigheden van de oerwoudbewoners, en de bijbehorende beelden laten zien op welke manier zij het dagelijks leven invullen, zoals met het kweken van cassave en het tappen van rubber. Naar onze huidige maatstaven een vrij gedateerd document met enigszins eurocentrisch commentaar, maar wel een documentaire waardoor de inwoners van Nederland hun informatie over de overzeese gebiedsdelen verkregen.