Cuba Son
Hoe is het mogelijk dat zulke oude mannen met zoveel kracht muziek kunnen maken? De band ‘Son Jubilados’ (de gepensioneerden) bestaat uit acht getalenteerde muzikanten, met een gemiddelde leeftijd van in de zeventig. Ze hebben het vak geleerd op de ‘universiteit van de straat’ en treden nog altijd op. Niet alleen op podia, maar ook en vooral op straat: op de zonovergoten pleinen, trappen, portieken en markten van Santiago, de thuisbasis van de Cubaanse ‘son’, het typische Cubaanse geluid. ‘Na onze dood zullen we nog altijd spelen, want we geven onze muziek door aan de volgende generatie’, zegt een van hen. Overal waar de muzikanten komen, dansen, zingen en klappen de mensen. Want, zo wordt gesteld, in elke Cubaan zit het hart van een bohémien.