Run for Life
Het verhaal begint met de aankomst van de tragische helden in Servië. Anderhalf jaar later eindigt het met hun vertrek van de luchthaven, uitgezwaaid door hun weemoedige mentor, filmmaker Mladen Maticevic. De droom van de drie Ethiopische langeafstandslopers, die hoopten op een carrière op Europese bodem, ligt dan in duigen. De filmmaker volgt de drie atleten tijdens deze periode van zeer nabij, in een kalm tempo. Hij participeert zelf in de ontwikkelingen, als een soort levenscoach. De drie Ethiopiërs beschikken ook over een atletiektrainer, met wie het contact niet altijd even gesmeerd loopt, onder meer omdat deze vermoedt dat ze niet altijd even eerlijk zijn. Het leven in Europa is moeilijker dan gedacht: na een opvangcentrum, waar het eten ondermaats is, verhuizen ze naar een sobere boerderij. Ze zijn onverzekerd en het blijkt niet eenvoudig om een Servisch paspoort te bemachtigen. Dat ze hetzelfde orthodox-christelijke geloof belijden als de plaatselijke bevolking, die goed over ze te spreken is, helpt weinig. De prestaties in enkele hardloopwedstrijden waaraan ze deelnemen, zijn niet slecht maar ook niet om over naar huis te schrijven. Aan de keukentafel vertellen de atleten over hun dromen en hun vaderland, waarnaar ze uiteindelijk gedwongen terugkeren.