Ukraine Is Not a Brothel
"Na de instorting van de Sovjet-Unie bleef de Oekraïne alleen achter in crisis. Veel vrouwen die naar Europa gingen voor werk, eindigden in bordelen. De wereld ziet Oekraïne als een groot bordeel." Zo luidt een analyse van de moderne geschiedenis van de Oekraïne door een van de leden van Femen, het Oekraïense feministische initiatief dat haar boodschap de wereld instuurt met het naakte vrouwenlichaam als medium. Die boodschap luidt: "Ze moeten Oekraïne zien als een land waar naakte meisjes protesteren, niet hun lichaam verkopen." En dat is juist de paradox die deze documentaire blootlegt. Jonge, mooie vrouwen halen keer op keer het nieuws wanneer ze kerkklokken luiden of bordessen beklimmen met ontblote bovenlichamen beschilderd met teksten als 'sextremist' of 'my name is democracy'. Maar achter die acties zit een man: Victor Svatsky, die een twijfelachtige dubbelrol speelt. De naakte lichamen trekken de aandacht van de hele wereld. "Het is een marketingstrategie", zegt een van de Femen-kopstukken. "Wat is het verschil tussen een prostituee en een feministe?", lacht een ander wat cynisch. De meisjes zijn zich terdege bewust van de paradox, die tot diep in hun protestbeweging reikt. Maar ze weten niet goed hoe eraan te ontsnappen. De onconventionele marketingstrategie komt ook niet zonder gevaren.