Mam
Twaalf jongeren wonen er in het dorp, en ze zijn allemaal werkloos. ‘Een beetje rondhangen en drinken is dan alles wat erop zit’, zegt een van hen. Gewillig laten de bewoners, veelal arm en slecht opgeleid, zich filmen. Ze vertellen verhalen, zingen liedjes en doen hun familiegeschiedenis uit de doeken. Het indrukwekkende vierluik MAM besteedt aandacht aan een onbekende en onbeminde uithoek van de wereld: het Komi-Permyak-district in de Oeral. Filmmaker Anatoli Baluyev, zelf afkomstig uit dit district, droeg MAM op ‘aan alle moeders die ons hebben verlaten’. Het citaat waarmee het vierluik opent (‘I love my native land, but mine’s a strange land, truly’) staat ongetwijfeld voor de liefde waarmee Baluyev deze film maakte.