Makongo
Twee Aka-pygmeeën uit de Centraal-Afrikaanse Republiek verkopen geroosterde rupsen in de grote stad, om met de opbrengsten het onderwijs in hun gemeenschap te verbeteren. Ze weten precies waar en wanneer ze de harige beesten moeten vangen en kunnen goed leven van wat de natuur hun te bieden heeft. Aan deze kennis en vaardigheden hebben ze echter weinig in de betonnen jungle, waarze net zo overweldigd en ongemakkelijk rondlopen als stedelingen in het oerwoud zouden doen. Maar hoewel er genoeg vraag is naar de lokale delicatesse, lijkt niemand bereid er een eerlijke prijs voor te betalen.
In hun strijd tegen ongeletterdheid geven de twee jonge vaders ook zelf les; de gretigheid waarmee de kinderen kennis opzuigen is ontroerend. Makongo schetst een portret van een fascinerende gemeenschap, waarin samen wordt gezongen, gewerkt en lief en leed wordt gedeeld. Een krachtige, observerende film over universele thema’s als discriminatie, uitsluiting, individualisering en altruïsme, die twee maal in de prijzen viel op festival Cinema du Réel.