Ciné-Guerrillas: Scenes from the Labudović Reels
In een kelder in Belgrado, de hoofdstad van voormalig Joegoslavië, liggen de ‘Labudović Reels’. De filmspoelen bevatten beelden van Afrikaanse en Aziatische bevrijdingsbewegingen en revolutionaire leiders die hun stempel drukten op de jaren 1960. Hoe komt het, dat het archief van deze revoluties ligt te verstoffen in een opslag op een ander continent? Het antwoord op deze vraag leidt naar het verhaal achter de beelden, via een persoonlijke reis met de man die ze filmde.
Als cameraman van de Joegoslavische president Tito filmde Stevan Labudović de geboorte van de Beweging van Niet-gebonden Landen en legde een politiek tijdperk vast van grote persoonlijkheden en toekomstbeloften. Door de president erop uitgestuurd om bevrijdingsoorlogen te filmen, speelde Labudović een sleutelrol in de informatiestrijd in de periode van dekolonisatie. Samen met Non-Aligned onderzoekt dit filmtweeluik wat de archieven ons vandaag de dag te zeggen hebben, en doet een poging de politieke visie die erin besloten ligt door te trekken naar de toekomst.
Ciné-guerrillas duikt in mediastrijd die werd uitgevochten tijdens de Algerijnse Oorlog, waarin cinema werd ingezet als politiek wapen in de antikoloniale strijd.