How the Room Felt
In de Georgische stad Kutaisi vormt het lokale vrouwenvoetbalteam het hart van een groep vrouwelijke en non-binaire queers, die geregeld samenkomen om elkaar te zien, te feesten, te knuffelen en existentiële kwesties te bespreken. De samenkomsten vormen een safe space voor deze jonge mensen, in een maatschappij die bepaald niet bekendstaat om het omarmen van haar lhbtiq+-gemeenschap. Discriminatie, uitsluiting en geweld zijn voor deze sporters en hun vriend(in)nen dagelijkse realiteit, zowel buiten op straat als – in sommige gevallen – binnen het gezin. Bij elkaar vinden ze de liefde, de warmte en de veiligheid om volledig zichzelf te kunnen zijn.
Ketevan Kapanadze vermijdt in haar debuutfilm voor de hand liggend sentiment. Evenmin legt ze specifiek nadruk op de vijandige buitenwereld – hoewel die nergens ver weg is. Soms focust ze op individuen, afgewisseld door observerende beelden van de groep als geheel. Door met haar camera langs de buitenwanden van de warme bubbel te scheren, wordt de bijzondere sfeer tussen hen haast voelbaar. Soms is die ronduit feestelijk en opgetogen, dan weer intiem en landerig of verhit door discussies.