F for Fake
Een bonte verzameling creatieve leugenaars, fraudeurs en vervalsers trekt voorbij in deze prikkelende film, met Orson Welles in de rol van ceremoniemeester. Neem kunstvervalser Elmyr de Hory en 'literair crimineel' Clifford Irving. De Hory misleidde de kunstwereld met zijn verzonnen Picasso's en Braque's. Enige jaren nadat Irving dit verhaal had vastgelegd in zijn boek over de Hory, werd ontdekt dat zijn biografie over Howard Hughes, die hij naar zijn zeggen had gebaseerd op “exclusieve en geheime” interviews, een hoax was. Een maand voor de uitgave werden Irving en twee medewerkers ontmaskerd, waarna zij gevangenisstraffen kregen opgelegd. Welles raakte gefascineerd door dit schandaal. Hij kocht de rechten van een eerder door François Reichenbach gemaakte documentaire over Hory. Stukken uit deze film werden door Welles meesterlijk verknipt en op een nieuwe manier samengevoegd om de dubieuze aard van de hoofdpersonages te onderstrepen. Zijn persoonlijke ideeën over Hory en Irving weeft hij hier tussendoor. Ook haalt hij herinneringen op aan zijn eigen werk, zoals en , mijmert hij over de verhouding tussen kunst maken en vervalsen en vraagt hij zich af in hoeverre een publiek misleid wíl worden.