A Band Called Death
Vergeet de Ramones, vergeet de Sex Pistols. Niet zij maar de zwarte broers David, Dannis en Bobby Hackney uit Detroit stonden aan de basis van de punkrock. Deze gebroeders Hackney speelden begin jaren zeventig in hun kelder in Detroit snoeiharde punk, nog voordat het genre was uitgevonden. Binnen de zwarte gemeenschap in Detroit werd er meewarig naar de broers gekeken. Rock was muziek voor blanken; de muzikanten binnen de zwarte gemeenschap voelden zich doorgaans eerder aangesproken door labels als Motown. Als vader Hackney overlijdt, besluit het creatieve en spirituele brein David de bandnaam om te dopen tot Death. Dit blijkt marketingtechnisch een fatale keuze; geen enkel platenlabel wil zich verbinden aan een band met deze naam. De broers gooien de handdoek echter niet zomaar in de ring, wachtend op de dag dat hun muziek op waarde zal worden geschat. De meeslepende en tragische geschiedenis van Death blijkt een familiekroniek die zijn weerga niet kent. Interviews worden afgewisseld met archiefmateriaal en beelden van het troosteloze Detroit, waar de overgebleven bandleden de belangrijke plekken uit het verleden bezoeken. Wanneer de camera langs de vervallen huizen van Detroit glijdt, lijkt er weinig hoop te zijn. Maar dan is er die wonderbaarlijke wederopstanding.