Adjusting
Wat betekent vrijheid? En kan het in sommige gevallen beter zijn om opgesloten te zitten, met een dak boven je hoofd en eten, zelfs als je daarvoor moet werken? Dejan Petrović stelt deze vragen indirect door zijn bijzonder geframede beelden van een overvol hondenopvangcentrum in Servië, waar de honden in troosteloze hokken achter gaas zitten.
De observerende camera filmt consequent op dezelfde hoogte; het hoofd van de man die honden als de slimme, ruigharige Vanja verzorgt en traint, valt altijd buiten beeld. Pas aan het einde van deze korte film wordt duidelijk waarom. Ondertussen heeft Vanja dan al je hart – en dat van de aanvankelijk wat norse trainer – veroverd met haar schrandere blik en aanhankelijke manieren.
Adjusting, een film die op instructies, correcties en loftuitingen richting Vanja na geheel woord- en commentaarloos is, zet aan tot nadenken over wat mensen en dieren van elkaar kunnen leren, en wat daar de beste manier voor is.