Romanes
Korte documentaire gebaseerd op viereneenhalf uur materiaal geschoten tijdens een videoworkshop met jonge Roma en Sinti in 2009. De locatie is een zigeunerkamp in Centocello, een buitenwijk van Rome. Daarbij valt op dat de jonge zigeuners eigenlijk maar een ding willen: een normaal leven, in een huis, zoals alle Italianen van hun leeftijd. Sommigen uiten hun verlangen naar een baan, "wat voor baan dan ook". Het maakt ze niet uit, als ze maar mee mogen doen in de Italiaanse samenleving. Die van de scooters en de merkkleding. In zestien minuten worden we ingevoerd in het dagelijks leven in het kamp, in de dromen van de jongeren, in de manier waarop zij tegen zichzelf aankijken. Al zijn ze geboren in Italië, zij vinden het niet vreemd dat de Italiaanse nationaliteit hen ontzegd wordt. De Oostenrijkse documentairemaker Annja Krautgasser wilde met dit project de zigeunerjongeren toegang bieden tot een publiek dat normaal gesproken geen kennis neemt van hun verhalen en hun moeilijke situatie. Toch is de film verre van politiek of zwaar van toon: de jongeren filmen en interviewen elkaar, wat tot speelse momenten en humoristische situaties leidt.