Born Dead
Robert Jurczyga is drieëntwintig en zit sinds zijn vijftiende in de gevangenis – de reden wordt niet verteld. Hij wordt deelnemer aan het Duet-resocialisatieprogramma, opgezet door de gevangenis en een opvangtehuis voor verstandelijk gehandicapten in Krakow. Hij werkt daar overdag, vooral met kinderen en jongeren. Veel van hen kunnen niet spreken; één jongen zwaait continu met plastic zakjes, een ander komt alles zwijgend van dichtbij bekijken. Communiceren gaat met gebarentaal, geluiden en aanrakingen. De film schakelt heen en weer tussen de twee werelden waarin Robert tijdelijk leeft. En zo gaat hij van de stille, kille, grijsblauwe gevangenis naar de drukke, zonnige, lichte wereld van het opvangtehuis.