The Soft Atlas of the Netherlands
Hoewel je het op het eerste gezicht niet zou verwachten, is het werk van documentairetekenaar Jan Rothuizen onlosmakelijk verbonden met de DocLab-thematiek rond interactive storytelling. Net als de andere projecten in het DocLab-programma, brengt Rothuizen de werkelijkheid in kaart op een manier die lastig is te definiëren. De werkelijkheid van Rothuizen is persoonlijk en getekend, maar niet fictief. Soms journalistiek, maar vaker documentair en altijd verrassend.
Rothuizen zelf omschrijft zijn werkwijze als een vorm van echolocatie: zijn aanwezigheid is van invloed op zijn omgeving, maar die verandert hem omgekeerd ook. Hij bezoekt steden, wijken, pleinen en huizen, en noteert gaandeweg wat hij ziet, denkt en voelt. De plekken variëren van de IKEA-showroom en de rosse buurt tot de slaapkamer van een soldaat die omkwam in Afghanistan, en een detentiecentrum voor illegale immigranten op Schiphol. Hoe zien anderen de werkelijkheid van Jan Rothuizen?
Op 17 november opent IDFA DocLab met de première van Rothuizen's nieuwe boek, De Zachte Atlas van Nederland. Met live optredens van onder andere fotograaf en schrijver Hans Aarsman en schrijver Dirk van Weelden.