Siberian Love
Filmmaker Olga Delane reist na een verblijf van twintig jaar vanuit Berlijn terug naar haar familieleden in Siberië. Familieleden en dorpelingen geven commentaar op haar moderne, stadse vrijgezellenleven en vertellen tegelijk over hun eigen, veelal niet al te gelukkige huwelijk. Dat is van nogal traditionele, praktische aard: de man is gezinshoofd, de vrouw zorgt voor het huishouden – of eigenlijk, voor alles. En de liefde dan? Ach de liefde, het huwelijk: het is een gewoonte, zegt een magere opoe. “Als een man je slaat, pak dan meteen een koekenpan en sla terug, anders blijft hij doorgaan,” adviseert ze. Tenslotte zijn kinderen en een gezin de zaken waar het leven om draait, vinden alle geïnterviewden. In de lichtvoetige en bij vlagen vermakelijke en ontroerende scènes rijst het beeld op van een zwaar boerenbestaan waarin weinig ruimte is voor romantiek. Maar als haar ongelukkig getrouwde ooms en tantes vrolijk samen dansen op een dorpsfeestje, kijkt Olga vanaf de kant eenzaam toe.