Chronique d'un été
Er wordt wel gezegd dat Joris Ivens na het zien van Marceline Loridan in chronique d'un ‚t‚ verliefd op haar werd. Loridan is een van de vijf hoofdpersonen die in deze film op zoek zijn naar de betekenis van het geluk. Deze 'filmische speurtocht' was de aanleiding voor de introductie van het begrip cin‚ma v‚rit‚. Met het gebruik van een nieuw type camera, die geluid en beeld synchroon op kon nemen en die door zijn geringe gewicht makkelijk meegenomen kon worden, ontstond een nieuwe manier van filmen. Voor het eerst kon een filmmaker zonder draaiboek of scenario direct en spontaan op een situatie reageren. Het filmen van straatinterviews werd zo zonder al te veel voorbereiding mogelijk.