The Exiles
In 1989 werd het vreedzame studentenprotest op het Tiananmenplein door het Chinese regime meedogenloos neergeslagen. De kleurrijke, activistische Chinees-Koreaanse Christine Choy (“Ik ben een herrieschopper”), die sinds haar tienertijd in Amerika leeft, begon destijds aan een documentaire over drie naar de Verenigde Staten gevluchte Chinese betrokkenen bij de demonstratie.
Ze interviewde een studentenleider, een academicus en een zakenman die het protest steunde, maar maakte de film niet af. Dertig jaar later bezoekt ze de geïnterviewden opnieuw. Het verschil tussen toen en nu is aangrijpend. In 1989 praatten deze mannen, jongens nog, vol idealistisch vuur over hun verwachting dat China snel zou democratiseren. Maar het pakte totaal anders uit. Familie in China hebben ze nooit meer kunnen bezoeken en de repressie is alleen maar toegenomen. Diepe teleurstelling is er ook over het Westen, dat handel met China belangrijker vindt dan mensenrechten.
Met een verwijzing naar de moedige Chinese jongen die in 1989 voor een tank bleef staan, stelt de ex-studentenleider dat de keuze simpel is: “Je staat aan de kant van de ‘Tank Man’ of aan de kant van de tank.”