Cannibal Tours
“I wonder if their way of life is better than ours, truly living with nature?” "The experts say they are happy, well-fed, satisfied.” "That's right. The problem is apathy and indolence.” "But we must try to help them advance in the world. To educate and stimulate them to behave differently.” Bovenstaande is een dialoogje uit “CANNIBAL TOURS”, waarin toeristen het leven van de `inboorlingen' van de Sepik Rivier bediscussiëren. Zij varen mee op een luxe rivier cruise, door de jungle van Nieuw Guinea. In “CANNIBAL TOURS” worden de verschillen en de verrassende overeenkomsten onderzocht, die aan het licht komen wanneer zogenaamde `geciviliseerde' en `primitieve' volken met elkaar in aanraking komen. Regisseur en Joris Ivens jurylid Dennis O'Rourke zegt over zijn film dat er twee reizen in worden verbeeld: de cruisereis die in beeld wordt gebracht en een reis in de metafysische zin van het woord. Hierin wordt getracht een antwoord te vinden op de vraag hoe mensen over `the other' denken. Op een droog humoristische wijze observeert O'Rourke de `visitors' en de `visited', waarbij hij beide partijen volop de ruimte geeft om elkaars gedrag te becommentariseren.