Fascisme: la pureté
YELLOW WASPS: ANATOMY OF A WAR CRIME is het derde deel in een serie over fascisme. In FASCISM: THE RETURN, het eerste deel, werd aangetoond dat vijftig jaar na de Tweede Wereldoorlog het fascisme weer overal ter wereld de kop op steekt. In het tweede deel, FASCINATING FASCISM, werd iemand gevolgd die gefascineerd was door het fascisme. Het derde deel is nu een ‘case study’ over fascisme: de eliminatie van de moslimbevolking van Zvornik in Oost-Bosnië. Beschreven wordt hoe de andere etnische groepen zich, aangespoord door de Servische mediacampagne, achter een nationalistische ideologie schaarden. Zuiveringen en executies onder de moslims, uitgevoerd door paramilitaire groepen als de ‘Yellow Wasps’, waren het gevolg. Voordat er door het Servische leger ingegrepen werd, bestond de helft van de 80.000 inwoners van Zvornik uit moslims. Zvornik is nu totaal verwoest en er woont geen enkele moslim meer. Waar eens een moskee stond, bevindt zich thans een gigantisch parkeerterrein. Alle sporen van de moslimcultuur- en religie zijn verwijderd. De film ontrafelt de manier waarop de ‘Yellow Wasps’ in verbinding stonden met de Servische regering en het onderzoek van Jovan Dulovic, een Servische journalist die in de oppositie zit, brengt ten slotte het enorme bloedbad voor het daglicht: verkrachtingen, folteringen en massa-executies waren in Zvornik aan de orde van de dag.