The Color of Armenian Land
In zestien woordeloze minuten creëert Mikhail Vartanov een visueel gedicht over de rijke kunsthistorie van Armenië en hoe die is verbonden met het Armeense landschap. Hoe de kleuren, texturen en de ziel van die landschappen ook de vezels vormen van de schilderijen, sculpturen, fresco’s en chatsjkars (steles).
Centraal in de film staat de op dat moment negentigjarige schilder Martiros Sarjan, die met zijn werk een brug legde tussen de traditionele kunst en het modernisme dat in de jaren zestig op stoom kwam. Twee andere prominente figuren in de film, die de nieuwe generatie vertegenwoordigen, zijn de schilder Minas Avetisjan en de filmmaker Sergej Paradzjanov, kunstenaars die vanwege hun kritiek op het Sovjetregime bij de KGB in het vizier stonden.
Hun aanwezigheid in de film deed Vartanov op de zwarte lijst van de geheime dienst belanden en twintig jaar lang werd hem het werken onmogelijk gemaakt. Deze film, die zijn debuut was, verdween voor decennia uit het zicht.