Fidaï
In geschiedenisboeken worden oorlogen gereduceerd tot cijfers, hoogtepunten en legendes. Maar wat als je het verhaal van een oorlog vertelt vanuit iemand die het allemaal meemaakte? Laat zien hoe het was om er middenin te staan en er zelfs actief deel van uit te maken? Regisseur Damien Ounouri besloot het verhaal van zijn oom El Hadi boven tafel te krijgen. Om te laten zien dat wat er speelde tijdens de Algerijnse revolutie, vijftig jaar later nog steeds van grote relevantie is in de Arabische wereld. Als kind hoorde Ounouri nauwelijks iets over dit verleden: zijn familie zweeg over de rol die El Hadi speelde tijdens de Algerijnse revolutie. Nu, vijftig jaar nadat hij integreerde in een gewapende FLN-groep in Frankrijk, vertelt El Hadi voor het eerst over deze donkere tijd in zijn leven. Ounouri zette niet alleen zijn oom voor de camera, maar ook de mensen uit zijn nabije omgeving. De gesprekken en discussies die dit oplevert maken duidelijk dat dit meer is dan een persoonlijk verhaal van één strijder. Het is het verhaal van een volk dat streeft naar onafhankelijkheid. Vijftig jaar geleden, maar ook nu nog.