Les frères Abdelhafidi à la decouverte de la ville
Waarom slaagt de ene allochtoon er wel in om in zijn nieuwe thuisland een succesvol bestaan op te bouwen, terwijl de andere zijn levensdagen zal moeten slijten in een getto van misère en armoede? Met deze vraag als uitgangspunt portretteert filmmaakster Eglantine Charbonnier drie broers van Algerijnse origine die een bestaan als geslaagde zakenlieden hebben opgebouwd. Afkomstig uit een armoedige buitenwijk van het provinciestadje Chateauroux, trokken zij na hun opleiding aan een particuliere katholieke school naar Parijs om hun fortuin te zoeken. Charbonnier onderzoekt in haar film of de scholing van de drie mannen bijdroeg aan hun voorspoed en concludeert dat zelfs de hoogst mogelijke graad van assimilatie nog geen garantie is voor een leven zonder racisme en vooroordelen.