Ukrainian Sheriffs
Er lopen nogal wat mannen met bijlen rond in het Zuid-Oekraïense plattelandsdorp Stara Zboerivka, waar het tragikomische sheriffsduo Viktor en Volodja onder andere de diefstal van twee eenden op moet zien te lossen. Daarnaast vormen burenruzies, dronkenschap, mishandeling en autopech hun voornaamste problemen – mede als gevolg van lokale werkloosheid, armoede en ongeletterdheid. Als de burgemeester een toespraak houdt bestaat zijn publiek vooral uit oude vrouwen en kinderen. Met een scherp oog voor het komisch effect van allerhande situaties volgen de makers de wederwaardigheden van Viktor en Volodja. Die rijden in hun gele Lada, voorzien van een Oekraïens vlaggetje, van incident naar incident: van een tierende buurvrouw en de vondst van een lijk tot gehannes met het uitklappen van een babywagen en de re-integratie van klaploper Vova, die andermans honden opeet, maar als ieder ander naar een normaal bestaan verlangt. Zo trekken de seizoenen voorbij, tot de politieke ontwikkelingen via de televisie het dorp bereiken en een separatist tweespalt zaait. Muziek is er slechts als een radio aanstaat of als een volkslied over een geit wordt aangeheven. Tegen de tijd dat de zeventigste Onafhankelijkheidsdag wordt gevierd, worden de mannen van het dorp opgeroepen voor het leger.