Songs for Alexis
De achttienjarige Ryan uit New York is “trans”: hij is geboren als vrouw, maar gaat als man door het leven. Openhartig praat hij over de verwijdering van zijn borsten en zijn wens om buikhaar te hebben. Ook zijn moeder is de nuchterheid zelve, zo zien we wanneer ze tijdens het winkelen met een vriendin wat details over Ryans geschiedenis uit de doeken doet. Voor Ryans zestienjarige vriendin Alexis was het liefde op het eerste gezicht. We horen over hun ontmoeting in een door hen gemaakte, vertederende home video: “Je wist niet dat ik transseksueel was hè?” vraagt Ryan nog maar eens. “Echt geen flauw vermoeden,”zegt Alexis. De kijker is op soms bijna voyeuristische wijze getuige van hun geknuffel, geklets en jaloers gekibbel. Als Ryan als singer-songwriter mag optreden op een groot muziekfestival in San Francisco, lijkt alles hem voor de wind te gaan – ware het niet dat ondertussen de relatie met Alexis steeds meer onder druk komt te staan. Het blijkt dat de vader van Alexis er faliekant op tegen is dat zijn dochter een relatie met een transseksueel heeft. Doodsbedreigingen aan het adres van Ryan volgen. Een film over liefde, identiteit en de moed die nodig is om je eigen weg te gaan.