The Flowers' Beauty
Als ritmische toondichten reciteren de Zulu-arbeiders in Zuid-Afrika hun protestliederen en smartlappen, terwijl ze op het ritme van de recitals hun benen hoog boven de schouders gooien. Hun zangteksten handelen over zware kinderjaren, tragische liefdes of ingewikkelde rechtszaken, maar smartlappen zijn het allemaal - de een uitdagender en revolutionairder dan de ander. In deze film van de Franse regisseuse Emanuelle Bidou vertelt bandleider Bethwel Mhlongo over de relatie tussen het zware bestaan van de Zulu-migranten en hun zangteksten. Dat de teksten direct uit hun ervaringen voortvloeien, blijkt al uit een van de eerste liederen die ze ten gehore brengen. Daarin handelt het om een verdwenen kudde; een zaak die zal dienen in het Hoger Gerechtshof. Ook andere teksten zijn eerder fel realistisch dan poëtisch. Bidou volgt de musicerende Zulu-migranten terwijl ze op zoek zijn naar werk en filmt ze tijdens hun repetities. De leden van Mhlongo’s band ‘Ubuhle Bembali’ praten over hun moeilijke leven in de armoedige hostels en over de muziek, die hen helpt aan dat leven te ontsnappen. Overdag wordt op het werk met verlangen toegeleefd naar het moment dat ze weer naar huis mogen, waar de andere muzikanten wachten.