10 Billion - What's on Your Plate?
In 2050 zal de wereldbevolking uit maar liefst tien miljard mensen bestaan. Een enorme groei ten opzichte van de huidige zeven miljard, wat volgens diverse wetenschappers – én de voedselindustrie zelf – gaat bijdragen aan zeer ernstige voedseltekorten. In zijn zoektocht naar oplossingen voor dit nijpende probleem reist filmmaker, bestsellerauteur en zelfverklaard food fighter Valentin Thurn de wereld rond, op zoek naar ecologisch én economisch verantwoorde alternatieven voor de massale wijze waarop het overgrote deel van ons voedsel momenteel wordt geproduceerd. Hij bezoekt onder meer een zadenbank in India, waar de lokale bevolking beweert dat de eigen gewassen veel beter bestand zijn tegen de voortdurende overstromingen dan de gemuteerde gewassen van multinationals als Bayer en Monsanto. In Thailand neemt hij een kijkje bij een insectenboerderij. Ook gaat hij langs bij verschillende privé-initiatieven en stadslandbouwprojecten in de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland. Alle initiatiefnemers pleiten voor kleinschalige landbouw en het eten van hoofdzakelijk lokaal geproduceerd voedsel, volgens Thurn de enige twee mogelijkheden om de problemen van de toekomst het hoofd te bieden.