Russian Striptease
Hoe reageert het Russische volk op de seksuele vrijheid die het verkreeg na de ineenstorting van het communistische regime? De Poolse filmmaker Andrzej Fidyk geeft het antwoord in zijn documentaire RUSSIAN STRIPTEASE: na zeventig jaar in een preutse cocon te hebben geleefd, is seks voor de Russen nu een obsessie. Fidyk is vooral geïnteresseerd in de verwarring die dat met zich meebrengt. Prostitutie werd een decennium geleden nog gezien als een kapitalistische uitwas, maar wordt nu beschouwd als een prestigieuze baan. Twee meisjes die nog niet zo lang geleden naar de communistische jeugdvereniging Pioniers zouden worden gestuurd, melden zich nu aan voor een 'striptease school', die - aardig detail - wordt geleid door een man die in de communistische tijd zijn brood verdiende als censor. De film geeft meer voorbeelden van dergelijk onthutsend opportunisme, maar vermijdt iedere nostalgie door ook de seksuele treurnis onder het communistische regime niet te verzwijgen.