Little Ethiopia: Chez nous
Editors zijn de psychotherapeuten van de filmindustrie. Naast een verhaal brengen regisseurs ook hun talent, dromen en neuroses naar de montagekamer, waar de editor met hen een louterend proces in gaat dat uitmondt in een film. Maar wat als de editor zelf op de sofa moet? Of zelfs twee editors? In Little Ethiopia: Chez nous nodigen editors Joe Bini en Maya Daisy Hawke je uit in hun huiskamer, waar ze hun eigen relatiecatharsis doormaken. Het leidt tot een live filmische dialoog via persoonlijke video’s, foto’s en hergebruikte films die ze hebben gemonteerd met regisseurs als Werner Herzog en Lynne Ramsay.
Little Ethiopia, vernoemd naar de vroegere woonwijk van het echtpaar in Los Angeles – en een naam die een even mythische klank krijgt als Twin Peaks of Mulholland Drive – laat het montageproces zien terwijl het plaatsvindt. Tegengestelde perspectieven die normaal gesproken worden gladgestreken in de montagekamer worden zichtbaar. In tegenstelling tot een film die op een gegeven moment af is en ‘locked’, blijft dit verhaal zich ontwikkelen. De montage is onderhevig aan oneindige veranderlijkheid. Net als het leven zelf.