Tonight We'll Become Women
Buurmeiden en harstvriendinnen Ismini (13) en Komal (12) blijven regelmatig bij elkaar logeren. Als echte zandbakvriendinnen – meiden die elkaar al van jongs af aan kennen – weten ze álles van elkaar. Maar over het leven weten ze natuurlijk nog lang niet alles, dus er valt heel veel te bespreken. Wat gebeurt er als je ongesteld wordt bijvoorbeeld? En wannéér zal het gaan gebeuren? Wat is het verschil tussen een gewone schoolvriendin en hun hechte vriendschap? Wanneer weet je of je verliefd bent op een jongen? En hoe laat is het eigenlijk al? Alle thema’s van jonge tienermeiden komen voorbij tijdens een lange nacht, waarin ze zullen veranderen van kind naar jonge vrouw. Zullen ze na die tijd nog altijd zo’n innige vriendschap hebben? Terwijl Ismini en Komal in de voice-over allerlei zaken bespreken, worden ze van bovenaf gefilmd. Ze liggen in bed, bewegen, lachen en delen de dekens. De stop-motiontechniek suggereert een tijdsverloop en de speelse animatie – een tikkende klok op hun platte meidenbuikjes en bewegende tampons en maandverbanden – illustreert de inhoud van het voor hen levensbelangrijke gesprek. Tussendoor doen Ismini en Komal wat alle serieuze harstvriendinnen samen doen: dansen, verkleden, aan elkaars haren frunniken en vooral veel giechelen.