Astronaut
Joost is een gewone tienjarige jongen die naar school gaat en graag buiten speelt. Toch is Joost anders. Hij heeft ADHD. Er heerst altijd zo'n drukte in zijn hoofd dat hij zich moeilijk kan concentreren. Daarom werkt hij op school in een apart hoekje en houdt hij zich aan een heleboel regels. Daarnaast slikt hij medicijnen en gaat hij regelmatig neurofeedbacken. Dan worden z'n hersenen met draden verbonden aan een computer, zodat hij in cyberspace vliegende schotels kan besturen. Zo traint hij zichzelf om rustig te blijven. Omdat Joost en zijn moeder bang zijn dat hij gepest zal worden, weet niemand uit de klas van zijn ADHD. Maar zo'n geheim bewaren valt hem steeds zwaarder. "Soms heb ik het gevoel dat ik niet bij andere mensen ben, alsof ik ze niet kan bereiken." Van Heemstra legt met deze film, samen met Joost, uit wat ADHD is en hoe je wereld eruit kan zien. Joost toont met een eigen camera zijn leven, terwijl hij geïnterviewd wordt over zijn stoornis. Ook door de montage zien we hoe Joost de chaotische wereld in zijn hoofd ervaart. Vaak zijn beelden snel na elkaar geplaatst, of van vreemde geluiden en door elkaar pratende mensen voorzien.