Raroia - The Paradise Island
Begin jaren zestig draaide de Zweedse regisseur Torgny Anderberg samen met de Zweedse antropoloog en Polynesië-expert Bengt Danielsson een film op het koraaleilandje Raroia. Destijds gold de lokatie, al in 1947 door Danielsson voor het eerst bezocht, als één van de paradijselijkste in de Zuid-Pacific. Met Anderbergs documentaire RAROIA - THE PARADISE ISLAND, waarvoor Danielsson opnieuw geconsulteerd werd, wordt nu aangetoond hoe door de kernproeven die Charles de Gaulle vanaf 1968 in Frans-Polynesië liet uitvoeren aan die hemelse toestand op wel heel drastische wijze een einde kwam. Beelden van vroeger en nu staan in scherp contrast met elkaar. Terwijl Raroia‘s parelduiker Tetohu begin jaren zestig nog vrolijk ronddartelt in een azuurblauwe zee, kwijnt hij thans weg in een sloppenwijk op Tahiti, verbitterd over de Franse autoriteiten die de eilandbewoners zo’n mooie toekomst hadden beloofd.