Ton Sijbrands, Checkers Player, Despite All Consequences
De Nederlandse damgrootmeester Ton Sijbrands is al vanaf zijn jeugd een legende. In de jaren zestig verscheen hij als debuterend dammer op televisie, een verlegen ogende jongen met lange blonde krullen. In 1967 won hij als zeventienjarige en jongste dammer ooit het Nederlands kampioenschap. En een paar jaar later werd hij in Hengelo wereldkampioen, een overwinning waarmee hij de toenmalige hegemonie van de Sovjetdammers met overtuiging doorbrak. Regisseur Kees Brouwer volgt de opmerkelijke carrière van Sijbrands aan de hand van archiefbeelden en gesprekken met de dammer, waarin hij terugblikt op de vele toernooien die hij speelde en de tegenstanders die hij versloeg. Belangrijk onderwerp is de verhouding tot een van zijn meest gevaarlijke tegenstanders, Andris Andreiko. Deze man is kort na zijn nederlaag in het WK tegen Sijbrands onder verdachte omstandigheden om het leven gekomen en Sijbrands kampt sindsdien met een vaag schuldgevoel. De camera volgt hem bij een bezoek aan de weduwe van Andreiko, aan wie hij het boek aanbiedt dat hij over haar echtgenoot schreef.