Citizen Havel
Na de val van het communisme in Oost-Europa wordt de toneelschrijver en voormalige dissident Václav Havel in 1993 de eerste vrij verkozen president van de nieuwe republiek Tsjechië. In de aanloop naar die verkiezingen begint filmmaker en huisvriend Pavel Koutecký hem van dichtbij te volgen, tijdens campagnebijeenkomsten, partijoverleggen, staatsbezoeken en privéaangelegenheden.
Thuis is de politiek leider een charmante levensgenieter, met bijna altijd een sigaret tussen de lippen en af en toe een borrel in de hand. In de loop van de dertien jaar die de documentaire bestrijkt, verandert niet alleen de situatie in het land, maar krijgt Havel ook te maken met problemen in zijn persoonlijk leven, waaronder de dood van zijn geliefde echtgenote Olga en de ontdekking dat hij longkanker heeft.
Citizen Havel geeft een ongeveinsd portret van de man én de staatsman, en documenteert tegelijkertijd hoe de morele integriteit, een kernbegrip in Havels leven en werk, in de politiek van de jonge natie vaak ver te zoeken is. In 2006, tijdens opnamen voor een ander project, verongelukte Koutecký, waarna Miroslav Janek de film afmaakte.