Narcissus Off Duty
Op 13 december 1968 nam het militaire bewind in Brazilië decreet AI-5 aan, een wet die het mogelijk maakte ‘verdachten’ zonder vorm van proces te arresteren. Twee weken later werd de toen 26-jarige zanger-componist Caetano Veloso door politieagenten in burger opgepakt en gevangengezet. De eerste week bracht hij door in eenzame opsluiting, daarna zat hij twee maanden lang in een militaire gevangenis.
Veloso’s verhaal over zijn gevangenschap en zijn terzijdes over de nasleep ervan geven weer wat de impact van vrijheidsberoving op een mens kan hebben, en op deze vrije geest in het bijzonder. Tegelijk bieden ze een inkijkje in de praktijken van een militaire dictatuur die nog tot 1985 heeft bestaan, en waar populisten als Bolsonaro met misplaatste nostalgie naar terugkijken.