Me and the Cult Leader
Op 20 maart 1995 veroorzaakte een aanslag van de sekte Aum Shinrikyo (tegenwoordig Aleph) met sarin-zenuwgas dertien doden en ruim zesduizend gewonden in de metro van Tokio. Atsushi Sakahara overleefde de aanslag, maar lijdt nog altijd onder de gevolgen.
In zijn poging de gebeurtenissen van toen te begrijpen, wat al een boek over de sekte en de podcast Before After Aum opleverde, voert hij in zijn eerste documentaire een uitzonderlijk moedig gesprek met vooraanstaand sektelid Hiroshi Araki (die zelf niet bij de aanslag betrokken was). Ze blijken van dezelfde universiteit en uit dezelfde streek te komen, waar ze samen naartoe reizen en onder meer een emotionele ontmoeting met Sakahara’s ouders hebben.
Het is een roadmovie te voet en per trein, waarin Sakahara met grapjes en persoonlijke verhalen langzaam barsten creëert in de afwerende houding van de gespannen ogende Araki. We zien ze samen steentjes keilen en muziek luisteren, terwijl de camera hen consequent gelijkwaardig in beeld brengt. Sakahara is soms streng, maar luistert geduldig en probeert in lange, kalme gesprekken vooral te begrijpen waarom Araki bij de sekte ging – en bleef.