Hidden in Plain Sight
In 1946 werd in Panama The School of the Americas (SOA) opgericht. Hier worden Zuid-Amerikaanse soldaten opgeleid volgens de principes van de Verenigde Staten. Officieel is het instituut er gekomen om een einde te maken aan de dictaturen en coups en om te voorkomen dat de landen communistisch worden. Voorstanders claimen als wapenfeit dat nu, met uitzondering van Cuba, alle landen inderdaad democratisch zijn. In Zuid-Amerika noemen ze de school echter ‘de school voor dictators en moordenaars’. De school bracht twaalf dictators voort, waaronder Manuel Noriega van Panama. Onder notoire schenders van de mensenrechten blijken veel leerlingen van SOA te zitten. Verzet dwingt de school te verhuizen naar de staat Georgia. Ook daar verstomt de tegenstand niet. Amerika handelt niet vanuit humanistische overwegingen, maar vanuit economische, maken verschillende sprekers duidelijk.