The Wedding Contract
De Amerikaanse film- en theatermaker David Dawkins woont al een jaar op het Indonesische eiland Bali. Hij spreekt de taal, is opgenomen in de plaatselijke gemeenschap en heeft een Balinese naam gekregen. Ook is hij smoorverliefd op zijn jonge Balinese vriendin Mariyati, met wie hij wil trouwen. Maar daarvoor is haar vaders toestemming nodig. Als die niets van hun liefde wil weten, neemt het stel hun toevlucht tot een traditionele oplossing voor dit soort gevallen: na het opstellen van een huwelijkscontract kidnapt de minnaar zijn geliefde om met haar te trouwen in zijn dorp. Het is een ingewikkelde procedure, waar de hele gemeenschap bij wordt betrokken. Met het videomateriaal dat hij over tientallen jaren opnam, illustreert Dawkins zijn Balinese liefdesverhaal, dat hij in de voice-over van begin tot eind vertelt: hoe hij voor het eerst werd betoverd door de muziek en schoonheid van het eiland, het gedoe rondom het huwelijk en het onbegrip over elkaars gewoonten en tradities, en uiteindelijk hoe het nu, jaren later, met hen gaat. Zijn film is tegelijk een persoonlijke liefdesgeschiedenis en een diepe duik in de Balinese cultuur vol dans, muziek en offers om goden en voorouders gunstig te stemmen.