Sound It Out
In het Noord-Engelse Stockton-on-Tees liggen de banen niet voor het oprapen en is het leven voor velen schraal. Documentairemaker Jeanie Finlay groeide er op, niet ver van de plek waar voormalig klasgenoot Tom Butchart platenzaak Sound It Out beheert, het laatste vinylpaleisje in het gewest Teesside, waar dagelijks een bonte clientèle langskomt voor een plaatje en een praatje. Finlay verschanste zich enige tijd in Butcharts zaak om personeel en klanten te onderwerpen aan haar vragen. Uit vele uren interviewmateriaal sneed ze een geestig, warm portret van een winkel waar de liefde voor muziek met grote passie wordt beleden. Zo is daar Status Quo-fan Shane die vanzelfsprekend een aardig partijtje luchtgitaar kan spelen en bij zijn dood graag begraven wil worden in zijn tot doodskist omgesmolten vinylcollectie. Metalvrienden Sam en Gareth vertellen Finlay dat ze er zonder de troost van de muziek misschien al lang een einde aan hadden gemaakt. Finlay gaat ook mee naar huis, waar ze ingewijd wordt in de edele kunst van het verzamelen en ze nog meer persoonlijke ontboezemingen mag optekenen. Tom Butchart, goedmoedige rots in de branding van deze vooral door mannen bevolkte wereld, kent niet alleen elke elpee in zijn winkel maar voelt ook feilloos aan wat zijn klanten willen. Zo is er voor iedereen de juiste plaat op het juiste moment.