George Wallace: Settin' the Woods on Fire
Gouverneur George Wallace is een Amerikaans symbool van racisme. Zijn beroemdste daad is het persoonlijk weren in 1963 van de eerste zwarte studenten van de universiteit van Alabama. Zijn bekendste uitspraak: ‘Segregatie nu, segregatie morgen en segregatie altijd.’ Hij is de welbespraakte stem van derednecks, de blanke arbeidersklasse van de zuidelijke staten. Het omvangrijke en zorgvuldige George Wallace - Settin' the Woods on Fire portretteert hem echter niet als overtuigd racist, maar als genadeloze opportunist. Met nationaal succes: als zelfstandige presidentskandidaat verovert Wallace in 1968 tien miljoen stemmen. Als hij na een aanslag in een rolstoel belandt en zijn carrière vastloopt, vraagt hij om vergiffenis voor zijn daden. Hij wordt geloofd, en wint met behulp van de zwarte stem opnieuw het gouverneurschap. Hij overlijdt in 1998. Interviews en veel historisch beeldmateriaal - waaronder wonderbaarlijke opnames van zijn belager - scheppen een fascinerend beeld van een invloedrijke en beangstigende sleutelfiguur uit de naoorlogse Amerikaanse politiek.