When a Farm Goes Aflame
In 1975 reist de Deense Grete haar Nigeriaanse man Akin achterna naar zijn vaderland. Ze krijgen drie kinderen. Vanwege politieke instabiliteit en de vrees voor een burgeroorlog vestigen ze zich in 1991 samen in Denemarken. Maar Akin kan daar geen geschikte baan vinden en keert terug. Een keer per jaar bezoekt hij zijn vrouw en kinderen.
Wanneer de jongste zoon, filmmaker Jide Tom Akinleminu, tussen 2010 en 2013 een documentaire over zijn vader maakt, ontdekt hij dat Akin een tweede gezin heeft. Waarom heeft zijn vader zijn moeder nooit verteld over zijn situatie in Nigeria? En waarom heeft zijn moeder er nooit naar gevraagd?
Homevideo’s, brieffragmenten en interviews vertellen een gelaagd verhaal over het stuklopen van een huwelijk, interculturele relaties, bedrogen kinderen, halfbroers en levens die hun einde naderen. Alle geïnterviewden lijken het verleden te willen laten rusten – wat ironisch genoeg misschien ook geldt voor de filmmaker zelf, die opvallend buiten beeld blijft. De beelden en onuitgesproken gedachten in de film geven vele malen meer prijs dan de woorden.