Bhopali
'Bhopal' staat voor de grootste industriële catastrofe in de geschiedenis: de lekkage in de Union Carbide-fabriek in de nacht van 2 op 3 december 1984. De cocktail van giftige gassen die uit de fabriek ontsnapte, kostte duizenden mensen het leven en zorgde voor ernstige en blijvende gezondheidsproblemen bij nog eens honderdduizenden. Tot zover de geschiedenis, want deze documentaire laat zien dat de ramp niet voorbij is. Doordat het vervuilde terrein nooit goed is schoongemaakt zijn zo'n dertigduizend mensen aangewezen op sterk verontreinigd drinkwater. Sidesh is een van de vele kinderen in Bhopal met ernstige aangeboren afwijkingen of ziektes. In het Chingari Rehabilitation Center worden ze, met de beperkte middelen die er zijn, opgevangen. Sanjay Verma, die ten tijde van de ramp zes maanden oud was en bijna zijn hele familie verloor, voert samen met anderen een niet aflatende strijd om Dow Chemical (het concern waarin Union Carbide opging) ter verantwoording te roepen. Maar inmiddels ontkent de Indiase overheid glashard dat er sprake is van chemische vervuiling en geniet Warren Anderson, voormalig CEO van Union Carbide, rustig van zijn pensioen. Het protest dat de Bhopali organiseerden op de 25ste 'verjaardag' van de giframp heeft nog niets aan urgentie ingeboet.