Freedom On My Mind
In het zuiden van Verenigde Staten heerste tot in het begin van de jaren zestig een vorm van rassensegregatie die veel leek op het Zuidafrikaanse apartheidssysteem: de zwarte bevolking ontbrak het aan elementaire burgerrechten zoals stem- en kiesrecht. De film brengt de strijd om de burgerrechten tot leven en richt zich daarbij op het 'Mississippi Voter Registration Project', dat zich afspeelde in Mississippi tussen 1961 en 1964. Het project was een initiatief van Bob Moses, ook wel de zwarte Ghandi genoemd, die zwarten opriep om zich als kiezers te laten registreren. De eerste zwarte die aan deze oproep gehoor gaf, werd door blanken vermoord. En het bleef niet bij deze dode. Toch had de actie resultaat, want in 1965 konden zwarten officieel als kiezers worden ingeschreven. Opmerkelijk was de steun in de strijd van blanke studenten, die in groten getale naar Mississippi trokken en op slimme wijze de racistische wetgeving wisten aan te wenden voor het bereiken van het tegengestelde doel. De film reconstrueert deze dramatische periode uit de Amerikaanse geschiedenis aan de hand van interviews en archiefmateriaal. De film laat zien welke strategieën werden gevolgd en trekt als conclusie dat de strijd maar half slaagde, omdat de politieke leiders van de Democratische Partij, met aan het hoofd de president, te weinig gehoor gaven aan de roep om rechtvaardigheid en democratie voor allen. "Als zij dat wel hadden gedaan, dan zou de geschiedenis van de 'turbulente jaren zestig' er misschien heel anders hebben uitgezien."