Once Were Brothers: Robbie Robertson and The Band
Broeders waren het, de vijf leden van de mythische Canadees-Amerikaanse rockgroep The Band. Maar na 17 jaar besloten ze af te sluiten met een overdadig afscheidsconcert op 25 november 1976 in de Winterland Ballroom in San Francisco.
Ontspannen kijkt de 76-jarige Robbie Robertson, gitarist en songwriter van de groep, terug op zijn leven en dat van The Band. Op zijn zestiende trok deze zoon van een inheems Canadese moeder en een Joodse vader van Canada naar de Mississippi Delta, waar hij de overige bandleden leerde kennen. Ze begeleidden rockabilly-artiest Ronnie Hawkins, maakten een roemruchte tournee met Bob Dylan en ontwikkelden hun eigen rootsrockstijl. Daarmee maakten ze wereldwijd furore, tot aan hun afscheidsconcert in 1976, dat virtuoos werd vastgelegd door Martin Scorsese in The Last Waltz.
Er zijn opmerkelijk weinig archiefbeelden van deze legendarische groep, maar de indrukwekkende line-up van geïnterviewden (van Bruce Springsteen tot George Harrison) compenseert veel. En natuurlijk de muziek. Deze film is duidelijk het verhaal van Robertson; een cadeau aan de vele liefhebbers.